טיפים למעצב אתרים

טיפים למעצב אתרי אינטרנט

עיצוב אתרים תמיד צריך להתחיל עם רעיון, לפני שבכלל ניגשים לכל פרויקט עיצוב אתרים כדאי לשאול מבפר שאלות מנחות – מי הלקוח? מה הן ההעדפות? איך אפשר לגרום לעיצוב הזה להתעלות על התחרות? מה הנושא המרכזי בעיצוב? איזה סגנון מתאים ליצירת עיצוב אתרים שיענה על רצונותיו וצרכיו של הלקוח בצורה הטובה ביותר?

סולם החשיבות של המעצב

לא כל הדברים צרכים לזכות לאותה התייחסות, אם כל הכותרות יהיו בדיוק באותו גודל ואותו צבע הגולש ימצא עצמו מבולבל, עיצוב אתרים נכון צריך לכוון את עין הצופה בדיוק למקומות החשובים יותר, אלו שמכילים את המידע אותו הוא מחפש תוך הסתמכות על מבנה היררכי כלשהו וטכניקות גרפיות להבדלה ומשיכת תשומת לב. לא כדאי לבצע חזרתיות רבה מידי בפרויקט, קל מאד להתפתות להשתמש שוב באלמנטים גרפיים קיימים, בייחוד כשהמעצב יודע איך לעבוד אתם עד לכדי שלמות אבל לא המעצב ולא בעל האתר רוצים ליצור משהו שנראה כמו משהו קיים, מבחינת המעצב עיצוב אתרים היא הזדמנות להראות מה הוא יודע ותיק עבודות שמורכב מאותם אלמנטים גרפים אינו מעיד על איכות גבוה בעוד מצידו של הלקוח, עיצוב אתרים שנראה בדיוק כמו משהו שכבר קיים או אפילו מאד דומה למשהו קיים יפגום בייחודיות שלו ויקרין עליו באור לא הכי חיובי שיש. עיצוב אתרים צריך ללכת יד ביד עם הטכנולוגיה בעזרת בידול שיווקי, מעצבי אתרים צרכים להבין את מהות הצד הטכני וגם הלוקחות יועילו ממידע שכזה. לקוחות המעורבים בפרויקט עיצוב אתרים נוטים לפעמים "להציע" למעצב את חוות דעתם, חברת עיצוב אתרים או מעצב אתרים מקצועי צרכים לרתום את מקצוענותם ולהוביל את העיצוב, כמובן שיש להביא בחשבון את רצונותיו וצרכיו של הלקוח אבל לא כדאי שאף אחד מהצדדים ישכח את מומחיותו של השני. עיצוב אתרים צריך להיעשות ע"י אנשי מקצוע ולא ע"י לקוחותיהם.

חשוב לזכור כי לא כל עיצוב צריך להמציא את הגלגל, עיצוב אתרים צריך להתייחס לכל המשתנים אותם תארנו ולייצר את התוצאה הטובה ביותר בהתאם לתנאים ולפרטי הפרויקט. כמובן שעיצוב חדשני ומקורית תמיד יזכה לשבחים אבל זו אינה המטרה כשלעצמה.

עיצוב אתרים באינטרנט

עיצוב אתרים הנו מדיום להצגת תוכן ספציפי עבור קהל מסוים. עיצוב אתרים מגיע עם מסר, מסר שבעל האתר מחפש להעביר למבקרים באתרו. בתקופתנו המסר שטמון באתר הוא הוא הדבר החשוב ביותר, הגולשים המנוסים מחפשים את השורה התחתונה הטמונה בכל אתר והם ישפטו את האתר עפ"י היעילות והמהירות בה הם מקבלים את המידע – המסר שחיפשו. עיצוב אתרים היא דרכו של המעצב לפתות ולהלהיב את הקהל, זו הדרך שלו לגרום למבקרים להישאר, לבצע פעולות ולחזור שנית. הצגת תוכן גרפי מרשים העובד באינטראקציה עם האתר כולו הם הכלים המשמעותיים ביותר ליצירת רושם חיובי.

רשת האינטרנט מכילה בתוכה מספר רב של מדיות וניתן להשתמש בהן ביעילות רבה יותר כיום כתוצאה מההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת פס רחב יותר, שמירה בפורמטים קלים יותר לטעינה ועוד. הטמעת אותן מדיות כחלק מעיצוב האתר יכולה לסייע בהמרת המבקרים ללקוחות פעילים אך בכדי שזה יקרה יש לתת לאנשי מקצוע שמודעים לפונקציות הללו להטמיע אותן בצורה נכונה ובכמות ראויה. כישורים טכניים הם אומנם דבר הכרחי לשם ביצוע אותן הטמעות אבל הכישורים הקומוניקטיביים והגרפיים של אותו איש מקצוע או חברת עיצוב אתרים אינם נופלים בחשיבותם. כאמור המטרה היא להרשים את המבקרים.

מדיה אחת שהופכת אט אט לבולטת ביותר בעולם עיצוב אתרים היא טכנולוגית הווידאו. הוכחות לכך ניתן לראות בפופולריות העצומה של אתרים כמו YouTube . אחת הסיבות המשמעותיות ביותר לעליית קרנם של סרטוני הווידאו ברשת היא אופיים הווירלי, כלומר המשתמשים יכולים בד"כ "להראות" אחד לשני סרט כלשהו ובכך להגדיל את החשיפה של אותו סרטון מה גם שבדומה לכל תכני המולטימדיה גם ווידאו מוסיף ממד של אינטראקציה, לכל סוגי המדיה יש את היכולת לגרום לגולש לנהל תקשורת עם התוכן באתר, תקשורת שכזו מעלה באופן משמעותי את הסיכוי לביקור חוזר וללקוח מרוצה.

בשורה התחתונה עיצוב אתרים כבר אינו מוגבל לקווים, צבעים וצורות. המעצב הגרפי של ימינו יכול להשתמש בפורמטים רבים ומגוונים של תוכן בכדי לייצר אתר "אישי", להעביר את המסר בצורה ברורה יותר ולבנות אמון בקרב קהל היעד שלו. החדרת מולטימדיה אל תוך עיצוב אתרים היא כישרון בפני עצמו וניתן להניח כי מעצבים גרפים שלא יכילו אותו בשק הכישורים שלהם יישארו הרחק מאור בדומה לאתרים שלא ישכילו לנצל את אפיקי התקשורת החדשים הללו.

כללים בסיסיים לעיצוב אתרים

בשעה שיוצרים אתר ישנם מספר יסודות או כללים שיש לעבוד על פיהם בכדי ליצור ביצועים אופטימלים. רוב האתרים שנבנים כיום צרכים לשרת גם את קהל הגולשים וגם את מנועי החיפוש הגדולים מה שמאלץ את מעצבי האתרים להלך באופן זהיר בין יצירת נוסחאות ליצירת תוכן. עקרונות אלה והיצמדות אליהם מאפשרים יצירת עיצוב אתרים שגם ידורג גבוה בדפי תוצאות החיפוש של מנועי החיפוש השונים וגם ימשוך את תשומת לבם של המבקרים באתר. ההתייחסות לשני הקהלים תגביר בסופו של דבר את התנועה לאתר כמו גם תייצר זרם של תנועה חוזרת.
העיקרון הראשון הנו קלות הקריאה. ישנם לא מעט דיונים סביב נושא זה אבל רובם ככולם מסכימים על יכולתו של תוכן כתוב טוב למשוך מבקרים בעוד תוכן שכתוב בצורה לא קריאה ומרושלת יניע את הגולש אל מחוץ לאתר מבלי כוונה לשוב. קלות הקריאה מתייחסת גם לצבעים ולאלמנטים הגרפיים באמצעותם מוגש הטקסט. התוכן באתר צריך להיות בגודל נוח לקריאה, בצבע נכון ומסודר בצורה היררכית שתקל על תנועות העין. עיצוב אתרים שכושל בכך מונע מהמסר לעבור אל הלקוח ומכשיל את האתר כולו.
העיקרון השני הוא קלות הניווט. היכולת של הגולש להתמצא בתוך האתר הנה חיונית לא פחות מהתמצאותו של אדם בכל סביבה שהיא. עיצוב אתרים שמספק לגולש סרגלי ניווט חכמים כמו גם אלמנטים אחרים שיכולים להראות לו היכן הוא נמצא חוסכים ממנו תחושת בלבול ואי נוחות. הבלטת כפתורים, קישורים חשובים, מפת אתר הן רק חלק מהדרכים שניתן להגביר את השימושיות במסגרת עיצוב אתרים וליצור אתר נוח וקל לתפעול ולניווט.
העיקרון הבא הוא עולם בפני עצמו אך עיצוב אתר שאינו משכיל להפנים אותו אל תוך העיצוב אינו פועל כשורה. ישנם לא מעט דרכים להגביר את נראות האתר בעיני מנועי החיפוש דרך עיצוב אתרים – שימוש בתגיות כותרת ו-CSS, עיצוב טקסט כשלעצמו במקום החדרת תמונה, מיקום נכון של מילות מפתח, זמן טעינה קצר ועוד. עיצוב אתרים בעידן מנועי החיפוש חייב לדעת כיצד להשיג את תשומת לבם. עקרון נוסף הנו הקוהרנטיות של האתר, עיצוב אתרים צריך לייצר אתר אחיד במראה ובפונקציונליות שלו כשכל הדפים בן מתחברים לחוויה זורמת אחת.

התוכן נכתב על ידי המומחה תומר לוינסקי, בעל ניסיון רב בעבודה עם מעצבי אתרים שעוסקים בעיצוב אתרי אינטרנט לעסקים ומותגים, יועץ שיווק ופרסום לחברות וארגונים בישראל ובעולם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here