פיתוח מוצר - שלושה דרכים אפשריות לגיוס כסף

ישראל, על אף גודלה הקטן מאד (כסיכה על מפת העולם), מוגדרת וידועה בתור מעצמת סטארטאפ עולמית. משקיעים מכל העולם מטים המון תשומת לב למתרחש כאן, ובוחרים שוב ושוב ביזמים ישראלים, צעירים בעלי חזון, אשר עתידים להצליח בשוק העולמי.

עולם היזמות הוא ענק ורחב. אבל לא כל סטארטאפ הוא "הייטק" ולא כל סטארטאפ שייך לפיתוח תוכנה. יש גם את אלה שמעוניינים לפתח פטנט חדש שישנה את העולם (או לפחות את העולם שלהם).

אם התעוררתם אתמול עם התחושה שיש לכם את הרעיון הזה, המדריך הזה מיועד בדיוק בשבילכם.

תוכלו ללמוד כאן על שלושה דרכים אפשריות לגייס כסף כדי לפתח את המוצר או הרעיון שלכם, ולצאת לדרך בטוחה ומוצלחת.

מה עושים לפני שרצים לפתח מוצר

ההתלהבות מכך שיתכן שעליתם על רעיון מהפכני גורם ברוב המקרים לפעול בפזיזות. אז נתחיל בכך שנבקש מכם להנמיך התלהבות, לנשום רגע וללכת צעד אחר צעד. פיתוח מוצר הוא תהליך איטי שדורש לתת תשומת לב לפרטים קטנים. לכן נתחיל בצעדים הראשונים שעליכם לעשות.

ראשית כל עליכם לבדוק בחיפוש פשוט באינטרנט, אם אין מוצר כזה או פטנט כזה. יתכן שכבר אחרי החיפוש הראשון שתעשו תגלו שהרעיון שלכם כבר מופץ על ידי עשרות ספקים בעולם (בניהם מפעלים בסין, זיופים ועוד). במידה וכך הדבר, יתכן שתצטרכו להתקדם לרעיון הבא שלכם.

אגב, חשוב להבהיר שבמידה ויש רעיון דומה או פטנט דומה זה לא אומר שאתם לא יכולים להתחיל לפתח את המוצר שלכם. זה אומר שיש שוק לרעיון הזה, שיש ביקוש, שיש מי שכבר עשה משהו כזה לפניכם. ולכם יש הזדמנות ללמוד מהטעויות שלו ולהגדיר נכון את הפטנט שלכם כך שתהיו נבדלים מהאחרים.

אם הבנתם שיש הצדקה להתקדם, השלב הבא הוא לבדוק עם רשם הפטנטים האם הרעיון שלכם יכול להירשם כפטנט, ומה צריך לשם כך. אם הרעיון שלכם אינו "פטנטאבילי" אתם בבעיה.

אחרי שבדקתם, תוכלו להתחיל לחפש חברת פיתוח מוצר או מהנדס כלשהו שיתחיל לעבוד בשבילכם. גם את זה תוכלו לסגור בחיפוש פשוט בגוגל. מאות חברות נותנות שירותי פיתוח מוצר היום. מה שכן, חשוב ללכת לחברה עם רפרטואר ולבדוק טוב טוב עם מי מתחילים את הדרך. אתם עתידים להוציא המון כסף על תהליך הפיתוח.

כמו שהובהר קודם, התהליך הזה אינו זול. אפשר לומר שאפילו יקר מאד. וברוב המקרים, יזם שרוצה להצליח צריך לקחת בחשבון שמשקיעים יכנסו לתמונה. יש מספר דרכים להשיג כסף, ובכל דרך ניתן להשתמש בשלב אחר בפרויקט.

הערוצים המוכרים ביותר לגיוס הון לפיתוח הם:

  • משקיעים פרטיים
  • קרנות מימון של המדינה (המדען הראשי, קרן תנופה)
  • מימון המונים

#1 – משקיעים פרטיים (קרנות הון סיכון, אנג'לים וכו')

משקיעים פרטיים הם ברוב המקרים אנשי עסקים שמעוניינים להשקיע מכספם בנכסים שעתידים להניב תשואה רבה. אם המוצר שלכם עתיד להיות כזה, ותצליחו לשכנע משקיע "לשפוך" כסף על הפרויקט שלכם, יש פוטנציאל רב שתצליחו לעמוד בתהליך הפיתוח ואף להגיע לשיווק בשוק (מה שלא עובד אצל כל יזם).

#2 – קרנות חממה מטעם המדינה (המדען הראשי, קרן תנופה)

המדינה רואה ביזמות הישראלית פוטנציאל לאומי. ההשקעה של המדינה במיזמים מקומיים הוכיחה את עצמה לא פעם. המקרה המפורסם ביותר הוא ההשקעה בפיתוח תוכנת הניווט "Waze". המטרה של המדינה היא לעזור ליזמים להצליח להרים פרויקט מתוך מחשבה על ההמשך. יתכן וההצלחה שלכם תיצור הכנסה לשוק הכלכלי המקומי. תוכלו להעסיק עובדים, תשלמו מיסים, תשתמשו בשירותים כאלה ואחרים (כמו נמל, משרדי ממשלה וכו'). כך שזו השקעה משתלמת מאד מצידם. ישנו תהליך מוסדר שכל יזם פוטנציאלי צריך לעבור לפני שמקבלים כסף מהקרן. ברוב המקרים נדרש שיהיה איזשהו אבטיפוס ראשוני שמוכיח את היתכנות המוצר. הקרנות הללו מאפשרות ליזמים לגייס כסף בנקודות שונות בתהליך. לדוגמא, הקרן תנופה מאפשרת לגייס סכומים קטנים יחסית (במידה ועומדים בתנאים) ובקרן של המדען הראשי ניתן לגייס סכומים גבוהים מאד (מליוני שקלים).

#3 – מימון המונים

המטרה במימון המונים היא להשתמש בכוח של הכלל לטובת גיוס הכסף. אם אינכם מכירים את זה, כנראה שאתם לא מהדור הנוכחי. זה קיים בכל מקום. חברת Headstart הישראלית מאפשרת ליזמים מכל תחום לגייס כסף דרכם. היזם מציג את המיזם שלו באתר ומגייס כסף מהקהל תמורת משהו. לדוגמא, אם אתם מפתחים מוצר, התמורה יכולה להיות המוצר עצמו לכשיהיה מיוצר. יש המון דברים שצריך לעשות כדי לעלות עם קמפיין מימון המונים. זה לא פשוט. מי שמנסה להעלות מיזם רציני לאתר בתקווה לגייס כסף, ולא דוחף את זה קדימה, נכשל. לכן מומלץ להשתמש בשירותי חברת שיווק שמבינה בתחום ולנסות לעשות את זה נכון כדי להגדיל את הפוטנציאל למימוש.

יוצאים לדרך

לסיכום, קחו אוויר, אתם בדרך לחוויה סוחפת ומסחררת. אתם נכנסים להרפתקאה שתלמד אותכם המון, ואולי אפילו תהפוך אתכם למליונרים. תזכרו שאין קיצורי דרך. חשוב לעבור את התהליך בצורה נכונה ונבונה. השקיעו את כספכם וזמנכם בצורה חכמה ותתקדמו בכל פעם בצעד קטן. אל תפחדו מכישלון ותלמדו ממי שכבר עשה את זה לפניכם.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here