קרדיט DEPOSITEPHOTOS

עסקים מסתמכים על דאטה בתהליכי קבלת ההחלטות – באמצעותה ניתן לשפר ביצועים יום יומיים ולחזות מגמות עתידיות. הדאטה משולבת בכל מערכת פנים וחוץ ארגונית אך מוטת השליטה המרכזית המנתבת אותה בין המערכות השונות נמצאת במערכת ה-BI – מערכת הבינה העסקית, ומי מנהל את מערכת ה-BI העסקית הוא מפתח ה-BI שאחראי על הפן הטכנולוגי אך גם על "תרגום" הדרישות והצורכים העסקיים למודלים במערכת. כיצד להתחיל הסבה מקצועית למקצוע מפתח ה-BI? התשובות לפניכם. 

הסבה מקצועית לאיש BI – לא רק למתכנתים. 

מפתח ה-BI יכול להיות בוגר הנדסה תעשייה וניהול, בוגר מדעי המחשב, מתכנת מוסמך או אפילו בוגר במנהל עסקים בעל רקע בכלכלה, מפתח ה-BI יכול להגיע גם מתחומים אקדמיים אחראים כל עוד הוא בעל רקע כלשהו בסטטיסטיקה, אך לא פחות חשוב, כל עוד הוא בעל הבנה עסקית רחבה. 

רקע טכנולוגי-סטטיסטי והבנה עסקית הם שני תנאי הסף לתחילת קריירה כמפתח BI שמשמש כאדם שבין היתר "מתרגם" צורכים עסקיים לכלים טכנולוגיים. הבנה עסקית רחבה, תאפשר ליצור מודלים במערכת BI אשר מותאמים לתהליכים ולנוהלים עסקיים, הבנה טכנולוגית, בפרט בסוג כלי ה-BI המיושם בארגון, תאפשר להפיק את המרב מן הטכנולוגיה המוטמעת במערכת.

ללמוד לבד או בתוכנית מובנית? 

מתעניינים רבים במסלולי הסבה למפתחי BI מתלבטים בין מסלול הכשרה עצמאי וגמיש אותו הם יכולים לרכוש דרך הרשת לבין מסלול מובנה יותר, בדרך כלל במסגרת bootcamp שמתקיים לתקופה קצובה, אך כולל את התוכן ואת התרגול המעשי הנדרש להם כדי להפוך למפתחי BI מקצועיים המוכנים לבצע את תפקידם הראשון. לשני המסלולים יש יתרונות וחסרונות. 

הסבה מקצועית במסלול עצמאי.

במסלול העצמאי החופש לבחור גדול יותר, אפשר להתחיל ללמוד בחינם מסרטונים ברשת, ממאמרים וממדריכים למשתמש ואפשר לרכוש קורסים בעלות נגישה יחסית וללמוד אותם בזמן הפרטי. למסלול זה יש חסרונות משום שנדרשת משמעת עצמית גבוהה מאוד – להקצות זמן ללימודים, לתרגל מבלי לקבל משוב, או לקבל משוב באיחור של מספר ימים, להתחבר למסדי נתונים או ליצור כאלה לצורך התרגול, ולבסוף, כשרוצים "לצאת אל השטח" לא בהכרח שיהיה בידי בוגרי מסלול זה תיק עבודות שיוכל לשמש אותם לקבלה לעבודה. 

הסבה מקצועית במסלול מובנה. 

המסלול המובנה סולל את הדרך אל ההסבה המקצועית המיוחלת, כיוון שהוא מאפשר לסטודנט ללמוד את כלל הנושאים המקצועיים במקום אחד בין אם מדובר על מורכבות של כלי כזה או אחר ובין אם מדובר על שפות תכנות. כמו כן במרבית הקורסים ניתן פרק זמן משמעותי לתרגול מעשי – מה שתורם להטמעת הידע עוד בשלב הלמידה – בחלק מהתוכניות אף ניתן להיחשף לתעשייה ולהתחיל בהכשרה מעשית על סמך נתוני אמת. 

מסלול זה יקר יותר ביחס למסלול העצמי והסטודנט לא יכול לשלוט על קצב הלמידה, עליו להיות נוכח בשיעורים (פיזית או באופן מקוון) ועליו לבצע את המטלות בהתאם למועדי השיעורים. עם זאת ההשקעה משתלמת – ובסוף מסלול ההסבה הסטודנט הופך למפתח BI שלמד את רזי המקצוע הן מבחינה טכנולוגיות והן מבחינה עסקית ומוכן להתמודד על תפקידים ולהתחיל לפסוע בנתיב חדש בקריירה. 

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here