איך פונטים שונים משפיעים עלינו
קרדיט pixabay

אחד המבחנים החשובים ביותר שנעשים בתחום של שיווק ופרסום מתעסק בשאלה, איך דברים ויזואלים משפיעים עלינו, איך הם גורמים לנו להתנהג, לשנות התנהגות, איך הם גורמים לנו להגיב, מה הם מפעילים אצלנו.

אנחנו יכולים לראות מבחנים כאלה לא פעם, כאשר רוצים למכור סיטואציה מסוימת לקהל, אז מציגים לו תמונות בשביל לראות איך הוא מגיב, מה זה עושה לו. זה נכון כשמדובר על מוצר או על דמות פוליטית או כל דבר אחר. ההנחה היא, שיותר מתוכן, דברים ויזואלים שנראים בעין נשארים הרבה זמן במוח ומשפיעים אחרת. דוגמא קלאסית לכך אפשר לראות, אם נציג למישהו תמונה של שריפה הוא יתנהג אחרת, מאשר אם נספר לו על שריפה. מאחר ויהיה לו יותר קל לראות את עצמו או את יקירו בתמונה מאשר בטקסט.

יש דוגמא קלאסית איך שני הדברים מתייחסים יחד וזה באמצעות פונטים בעברית אשר יכולים להשפיע בצורות שונות עלינו. על פניו, פונטים יוצרים תוכן, טקסט, אך הם במובן מסוים התמונה הוויזואלית שלהם, לא במובן הזה שהם מפרשים את התוכן לתמונה אלא במובן הזה שהם יוצרים עיצוב לתוכן, ומגדירים אותו בצורה ויזואלית.

לכן פונטים בעברית ובכלל הם בעלי משמעות והשפעה גדולה עלינו. אנחנו נתנהג אחרת אם נראה פונט אחד לעומת פונט אחר. אנחנו אולי לא נסכים עם זה ואולי אנחנו ננסה לשכנע את עצמנו שזה לא כך, אבל זה לא מדויק, כי יש לאופן בו הטקסט כתוב, מבחינה ויזואלית, השפעה עלינו. אנחנו יכולים לראות את זה בצורה טובה בפרסומות. אם אנחנו מזהים משהו חם ונעים בפונט, הפרסומת תמשוך אותנו יותר, מאשר אם זה יהיה פונט ישר, קר, נטול כל רגש.

דוגמא טובה אחרת כיצד פונטים בעברית משפיעים עלינו אנחנו יכולים לראות, נניח אם ניקח פונטים שנתפסים אצלנו בראש כזכר לכתיבה בעברית מהמאות הקודמות, בין אם זה באירופה ובין אם זה במקומות אחרים, לבין כתיבה בפונט מודרני. מן הסתם, הפונט הראשון יגרום לנו הרבה יותר להתרגש ולחוות משהו מיוחד.

למה פונטים משפיעים עלינו?

כאמור, פונטים הם תמונה ויזואלית של הטקסט, ובמובן מסוים הם עוזרים לנו לצייר את התוכן שנמצא מולנו. הם יוצרים אצלנו רגשות, מחשבות והקשרים. הרבה פעמים נהוג לנתח טקסטים לא רק דרך התוכן שלהם אלא גם דרך שיטת הכתיבה, זה נכון אם מדובר בכתב יד או בפונט מודפס.

כך אנחנו יכולים להניח מה רצה לומר הכותב, איזה מסר הוא ביקש להעביר ובמקרים רבים, אפילו באיזה מצב רוח הוא היה. נכון שלא תמיד זה מגיע לעומקים שכאלה, אך זה בהחלט יכול להיות משמעותי וחשוב, כך שנוכל להבין זאת דרך הפונט עצמו, האופן בו הוא בנוי וכיצד הוא מציג את התוכן.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here