תפקיד יועץ ה-BI בבניית האסטרטגיה הנכונה לארגון
קרדיט FREEPIK

תחום ה- BI התפתח מאוד בשנים האחרונות, ובמיוחד בארגונים וחברות מסדר גודל משמעותי מבינים את חשיבותו הרבה לייעול תהליכים, לשיפור התנהלות שוטפת ולקבלת תובנות, מסקנות והחלטות מדויקות ואופטימאליות. יחד עם זאת, בארגונים רבים עדיין לא הכניסו לשימוש פלטפורמות מתקדמות של BI, מתלבטים לגבי המערכת המתאימות להם, או כבר עושים שימוש במערכות כאלו מבלי להפיק מהם את האפקטיביות המקווה. כאן נכנס לתמונה יועץ BI.

מה עושה יועץ BI

כמובן שיועץ BI יכול להיות עובד שכיר בארגון, אך מכיוון שמדובר בתפקיד המצריך הכשרה והשכלה ספציפית כמו גם ניסיון רב בתחום יחסית חדש ומאוד מורכב, בארגונים רבים מסתייעים לשם כך בשירותי מיקור חוץ. אכן, ישנן חברות המציעות מומחים שמנהלים ללקוח את ה- BI מבפנים, או במידת הצורך יועצי BI עבור שלבים מוקדמים יותר. תפקידו של היועץ הוא לייצר מסמך הכולל למשחל תכנון של אסטרטגיית הדאטה של הארגון לשנים הקרובות, או בחירת כלים להקמת מערך ביזנס אינטליג'נס.

במילים אחרות, היועץ יכול לבנות מפת דרכים, תוכנית המאפשרת ליישם מאפס מערך של BI או ביג דאטה או אנליטיקה מתקדמת. לחילופין, גם אם לארגון כבר יש מערך כזה ורוצה לשדרג אותו ואת התועלות שניתן להפיק ממנו, היועץ יספק תוכנית מתאימה. לשם כך, עליו לצלול אל הקרביים של צרכי הארגון, כאשר נלקחים כמובן בחשבון גם הצרכים העכשוויים וגם הצרכים העתידיים, תוך ניתוח של מקורות המידע הקיימים (תקשורת מול לקוחות, רשת האינטרנט, מערכות פנימיות של רצפת ייצור, מלאי ורכש וכדומה), ומכן ניתנת המלצה על הארכיטקטורה של המערך המתקדם.

ההמלצות מתייחסות תחילה אל האופן בו ניתן לרכז את הדרישות והצרכים באופן מתועדף. כמו כן, התוכנית כוללת מודל לוגי של נתונים לצורך בניית או שדרוג מחסן הנתונים של הארגון, ובנוסף יומלץ על ארכיטקטורת זרימת המידע ביחד עם כלים מתאימים למערך הדאטה בכללותו מאלף ועד תו. כאמור, במידה ולארגון כבר יש מערכות קיימות, או שכבר נעשו ניסויים ונשקלים מספר כלים, היועץ יבחן את הצרכים והאילוצים של הארגון ויסקור את הפלוסים והמינוסים של הכלים שנבחנו, תוך השוואתם לכלים אחרים שקיימים כיום בשוק.

עוד כמה מילים לסיום

כאמור, יועץ BI יכול בהחלט להגיע מחברה חיצוני, עם כל היתרונות המשתמעים ממיקור חוץ. חברות כאלו מתאימות את החבילות וההסכמים לצרכי הארגון, בין אם בתעריף לפי שעה, חודש או פרויקט, ומכיוון שמטרתן היא התאמה ללקוח הן אינן מוכרות כלים ומתכננות את הארכיטקטורה והכלים באופן אובייקטיבי לגמרי בלי אינטרסים זרים.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here