קרדיט FREEPIK

מה יודעים עלינו?

ֿהטלפונים הניידים שלנו יכולים לחשוף הרבה עלינו: היכן אנו חיים ועובדים; מי בני המשפחה שלנו , מי הם החברים והמכרים שלנו; כיצד אנו מתקשרים איתם ואפילו על מה אנחנו מתקשרים איתם, מהם ההרגלים האישיים שלנו. 

מחקרים זיהו איום משמעותי שרוב האנשים אינם מודעים אליו: יותר מ -70% מאפליקציות הטלפונים החכמים מדווחות על נתונים אישיים לחברות מעקב של צד שלישי כמו Google Analytics, Facebook  Graph API  או  Crashlytics. חברות פיתוח אפליקציות משתמשות במומחים או חברות ux בשביל לעצב את האפליקציה בצורה כזאת שהמשתמש לא ירגיש בכלל כמה מידע נאסף עליו.

מה אנחנו בעצם מאשרים?

כשאנשים מתקינים אפליקציית Android או iOS חדשה, היא מבקשת את רשות המשתמש לפני שהם ניגשים למידע אישי. באופן כללי, זה חיובי. וחלק מהמידע שהאפליקציות האלה אוספות נחוץ כדי שיעבדו כמו שצריך: אפליקציית מפות לא תהיה שימושית כמעט אם היא לא תוכל להשתמש בנתוני GPS כדי להשיג מיקום. אך ברגע שליישום יש הרשאה לאסוף את המידע הזה, היא יכולה לשתף את הנתונים שלך עם כל מי שחברות פיתוח האפליקציות רוצות והן יכולות לתת לחברות צד ג 'לעקוב היכן אתה נמצא ומה אתה עושה.

אפליקציה לא רק אוספת נתונים לשימוש בטלפון עצמו. מיפוי אפליקציות, למשל, שולח את המיקום שלך לשרת המנוהל על ידי חברת פיתוח האפליקציות כדי לחשב את ההוראות הנדרשות לך להגיע מהמקום שאתה נמצא ליעד הרצוי.

ספריות צד שלישי

האפליקציה יכולה לשלוח נתונים גם לעוד מקומות. כמו באתרים, אפליקציות סלולריות רבות נכתבות על ידי שילוב של פונקציות שונות, שמקודדות מראש על ידי מפתחים, חברות ux וחברות אחרות, במה שמכונה ספריות צד שלישי. ספריות אלו עוזרות למפתחים לעקוב אחר מעורבות המשתמשים, להתחבר למדיה חברתית ולהרוויח כסף על ידי הצגת מודעות, מבלי שיצטרכו לכתוב אותן מאפס.

עם זאת, בנוסף לעזרתם, רוב הספריות אוספות גם נתונים רגישים ושולחות אותם לשרתים המקוונים שלהם  או לחברה אחרת לגמרי. מחברי ספרייה מצליחים יוכלו לפתח פרופילים דיגיטליים מפורטים של משתמשים. לדוגמה, אדם עשוי לתת לאפליקציה אחת הרשאה לדעת את מיקומו, ואפליקציה אחרת לגשת לאנשי הקשר שלהם. בתחילה מדובר בהרשאות נפרדות, אחת לכל אפליקציה. אך אם שתי האפליקציות השתמשו באותה ספריית צד שלישי ותשתף פיסות מידע שונות, מפתח הספרייה יכול לקשר את החלקים יחד.

משתמשים לעולם לא יידעו מכיוון שאפליקציות אינן נדרשות לספר למשתמשים באילו ספריות תוכנה הם משתמשים. 

מדיניות הפרטיות

רק חלק מהאפליקציות מפרסמות את מדיניותן בנושא פרטיות המשתמשים; וגם אם חברת פיתוח האפליקציות כן פרסמה את מדיניות הפרטיות שלה, זה בדרך כלל במסמכים משפטיים ארוכים שאדם רגיל לא יקרא, וגן אם יקרא הסיכוי שיבין יהיה קלוש.

מעקב חוצה מכשירים

מעקב אחר משתמשים במכשירים הניידים שלהם הוא רק חלק מבעיה גדולה יותר. יותר ממחצית ממעקב האפליקציות עוקבים אחר משתמשים דרך אתרים. הודות לטכניקה זו, המכונה מעקב "חוצה מכשירים", שירותים אלו יכולים לבנות פרופיל שלם הרבה יותר של הפרסונה המקוונת שלך.

אתרי מעקב בודדים אינם בהכרח עצמאיים מאחרים. חלקם בבעלות אותה ישות ארגונית – ואחרים עלולים להיבלע במיזוגים עתידיים. לדוגמא, אלפבית, חברת האם של גוגל, מחזיקה בכמה מתחומי המעקב הידועים, כולל גוגל אנליטיקס, DoubleClick או AdMob, ודרכם אוספת נתונים ביותר מ- 48 אחוז מהאפליקציות.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here