איך קרה שלינוקס הפכה למערכת ההפעלה הפופולרית בעולם?
מקור 123RF

אמנם זוהי ווינדוס שנחשבת למערכת ההפעלה הפופולרית ביותר בקרב אנשים פרטיים, אך בכל מה שקשור למגזר העסקי, לארגונים ולסטארט-אפים רבים עברו כבר לפני המון שנים להשתמש במערכת ההפעלה של לינוקס. 

אז למה עסקים רבים מעדיפים לעבוד עם לינוקס? מי שעבר קורס Linux יודע שללינוקס יש יתרונות רבים על פני המתחרות שלה, ולא לחינם, על-פי מחקר שנערך על-ידי Stackoverflow, כ-83 אחוז מהמפתחים מעדיפים לעבוד על מערכת ההפעלה של לינוקס, ואילו כ-54 אחוזים מכלל המתכנתים שהשתתפו בסקר אמרו שהם כבר מתכנתים, עובדים ופועלים על מערכת זאת.

אם כל כך הרבה מפתחים מעדיפים לעבוד איתה, מה הופך אותה לכל כך טובה ונוחה לשימוש? יש לכך מספר סיבות עיקריות:

קוד פתוח – 

ייתכן וזהו היתרון הגדול ביותר של מערכת זו. מפתחים, מתכנתים וכל מי שקשור אל תעשיית התכנות, יודע ש"קוד פתוח" זה ה-דבר, ניתן לשנות במערכת זאת כמעט כל דבר אפשרי (לעומת שאר מערכות ההפעלה). כל מתכנת יכול לבצע בה את ההתאמות האישיות ולהפעיל אותה כרצונו, כל מי שיש לו מכשיר אנדרואיד יוכל להבין באופן טוב יותר את היתרון הזה, כיוון שמערכות אלו די חופפות ודומות.

אבטחה ברמה הגבוהה ביותר – 

כיום, אין ארגון שלא קנאי למידע של עצמו, בשנים האחרונות, כמעט וכל חברה גדולה בעולם חוותה פריצות לשרתים שלה, כמו סוני, גוגל, נאס"א ועוד. בזכות המערכת הקשוחה של לינוקס, כמעט ובלתי אפשרי לפרוץ אליה (בהשוואה למערכות אחרות), כך שהיא נחשבת לבטוחה, איתנה ועוצמתית בהיבט האבטחה, והרבה מהאנשים שעוסקים בה יכולים להסיר דאגה מלבם בכל הנוגע לאבטחה, פריצות ועוד.

קהילה עצומה – 

כל מי שמסיים קורס לינוקס אונליין, יודע שהוא לא לבד, ישנה קהילה עצומה ועולמית שנותנת מענה לכל אדם אשר יבקש עזרה. בזכות קהילה זאת, ניתן לשמוע ולהכיר עדכונים חדשים על מערכת ההפעלה, להכיר בה פיצ'רים חדשים שיוצאים לשוק, לדעת מה כדאי לעשות ברגע כשנתקלים בבעיה ולהכיר הפצות שונות של תוכנת לינוקס (על כך אסביר בפסקה הבאה).

סוגים שונים של הפצות – 

עבור לינוקס קיימות אינספור סוגים של הפצות, כל הפצה היא למעשה מערכת הפעלה בפני עצמה, שקיימים בה רכיבים ורבדים שונים בהתאם לצורך של האדם שירצה להוריד אותה. לכל הפצה יש את היתרון שלה והפוקוס שלה, חלק מההפצות נועדו יותר למתכנתים ומפתחים, חלק מההפצות נועדו ליוזר הפרטי ואחרות נועדו עבור שימושיים כללים יותר.

זה בחינם – 

זה נכון שבתעשיית ההייטק לא חסר כסף, אבל כל שקל הוא חשוב, מערכות הפעלה הן מאוד יקרות, ואם ארגון מסוים יכול להשיג אותן בחינם – זה יוכל לחסוך לו אלפי עד עשרות אלפי שקלים בכל שנה. 

מה תפקידו של איש הלינוקס?

ראשית כל, חשוב לי להדגיש שלתפקיד איש לינוקס נוסף טייטל נוסף והוא: DevOps, האיש שהאחראי על שילוב התפקידים והתחומים בארגון עבודה של פיתוח ותפעול (Development ו-Operation). בפועל, כמו בכל תפקיד אחר, תפקידו של איש הלינוקס משתנה ומוגדר בצורה אחרת:

תחזוק שרתים – על מרבית מן השרתים שעובדים עליהם בארגון רבים מותקנת מערכת לינוקס, על איש הלינוקס להיות אחראי על אותו שרת, לוודא שההגדרות תואמות למחשבים בארגון, שהמערכת מעודכנת על-פי הגרסה האחרונה ששוחררה ועוד.

אבטחת מידע – גם לפה נכנס תפקידו של איש הלינוקס, עליו לוודא שאבטחת המידע של הארגון בו הוא עובד נמצאת ומתפקדת ברמה המקסימלית.

DevOps – להיות זה שאחראי על הקישור בין אנשי הפיתוח לבין אנשי ה-IT, מדובר בתפקיד חשוב ביותר בכל ארגון, שאין לו אף תחליף, כך שהוא משפר את תהליך ההתייעלות בכל היבט פיתוחי ותכנותי.

הכשרה והכרת המקצוע

כיום, גם אם אין לכם רקע כלל בתחום התכנות, ניתן לסיים בהצלחה קורס לינוקס אונליין ולהגיע לתפקיד משמועתי ואיכותי מיד בסיומו. אין ספק בכלל שתעשיית ההייטק והרשתות צמאה אל אנשי לינוקס מלאי מוטיבציה שרוצים להיכנס לתעשייה במלוא כל הכוח, אפילו אם הם ג'וניורים או כלל חסר ניסיון.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here